Vi har intervjuat EuroFinans Kundvårds & Sponsoransvarig Pierre Jarlskog om hur han och företaget ser på padel, sponsring och när vi har ett svenskt lag bland de tio bästa i världen.
Hur upptäckte du padel?
– Jag upptäckte den på semester i Spanien, vi skulle idrotta och kom i kontakt med en massa konstiga banor som hette padel. Vi hade ingen aning att det existerade, men farsan drog med mig och vi testade. Det var otroligt kul.
– Nu spelar jag kanske 1 – 5 timmar i veckan, i snitt tre timmar men farsan spelar kanske tio timmar i veckan och blivit riktigt duktig, han är långt före mig.
Varför tror du att padel väcker så stor lust och intresse?
Många som provar blir ju bitna direkt?
– För att det är så enkelt att ha roligt med padel, det är enkelt att komma igång och om man jämför med många andra sporter är padel är lite mer förlåtande. Tröskeln är lägre och då blir det roligt, på nästan vilken nivå som helst kan du ha roligt.
– För mig är det även en parsport jag spelar med min sambo med andra par ett par timmar i veckan.
Namn: Pierre Jarlskog
Ålder: 30
Titel: Kundvårds & Sponsoransvarig
Bor: Lund, flyttar till Glumslöv i en villa i dagarna.
Forehand/Backhand: Backhand.
Starkaste egenskap på padelbanan: Fotarbetet!
Starkaste egenskap i jobbet: Jag är kundorienterad med en stor portion sunt förnuft, en doer som inte skjuter på saker.
Hur ser du på sponsring rent allmänt?
– Vi på Euro Finans har det unika privilegiet att all sponsring vi gör ser vi som CSR-projekt eller ska ge goodwill, framför allt vill vi ge tillbaka med att stötta idrott – ungdomsidrott, lokal kultur eller liknande som skänker glädje.
– Allt eftersom vi blev intresserade av padel och det blev mer organiserat i Sverige så kunde vi gå in och hjälpa till att ge sporten en chans att växa, och vi själva tycker det är väldigt väldigt roligt.
Pierre Jarlskog – ”Vi vill ge tillbaka”
Vad betyder sponsringen av padelsporten för Euro Finans ?
– Jag tycker det är ett bra sätt att ta ansvar och ge tillbaka, vi hjälper ju med vår verksamhet företag att hålla sig kvar och inte gå i konkurs eller få andra problem, tack vare oss kan de fortsätta med sin verksamhet, och folk får behålla sina jobb. Att hjälpa företag att utveckla och fortsätta sin verksamhet det är samma drivkraft bakom det som ligger bakom vår sponsring.

Vad sponsrar ni mer?
– Utöver förbundet sponsrar vi även Swedish Padel Open, de spanska världsstjärnorna Delfi Brea och Paquito Navarro, men annars är vi framför allt fokuserade på idrott och kultur lokalt i Lund.
Kommer ni ta fram några speciella erbjudanden eller liknande riktade mot padelspelare eller padelklubbar?
– Nej egentligen inte, vi försöker göra största möjliga nytta, då måste man välja lite och vi har inte den ambitionen med vår sponsring. Att stötta padelveckan och förbundet är det bästa sättet stötta padeln tror vi och det räcker för oss.
Hur ser svensk padel ut om tio år?
– Oj vad svårt, en sak tror jag är klar och det är att padeln kommer inte försvinna, det intresset man ser över hela landet att fler och fler hittar sporten och fortsätter spela.
– Fler och fler företag kommer också hitta sporten och fler och fler ungdomar kommer börja spela, det är det som kommer vara avgörande för hur sporten kommer växa.
När har vi en svensk på topp 10 i världen?
– Innan 2030 tror jag, med brasklappen att det ska vara ett helsvenskt lag.