Vi har valt att byta namnet Padel Sweden till Svenska Padelförbundet. I och med det så har vi gjort en ny logotyp. Logotypen har gjorts av Viral Design medan hemsidan gjorts av Viral Design och House of Friends.
Claes Dickens som är Kommunikationsansvarig på Svenska Padelförbundet beskriver processen angående logotypen:
Vi hade vissa kriterier som vi ville att den skulle uppfylla:
– Den skulle kännas svensk.
– Den skulle tilltala alla (män, kvinnor och barn).
– Den skulle ha något med Padel i sig.
– Den skulle vara lite ”klurig”, dvs den ska inte vara för självklar.
– Den skulle vara tidlös.Det blev en symbol som består av två Padelbollar som även är ett S (för Svenska) och P (för Padelförbundet).
Det var en lite klurig process innan vi började pricka rätt. Vägen till dagens logotyp blev lite längre än beräknat med många förslag från första reklambyrån som ratades. Efter diskussion med reklambyrån då dom ”fastnat” så böt vi reklambyrå. När vi kände att ”här finns något” så fanns många varianter innan vi fick fram de två runda padelbollarna (som symbolen delvis består av), utan att tappa S och P.
Förstärkningen i blått av P:et gör att man lättare ska förstå den. Man kan säga att en logo kan vara ”Världens minsta reklamidé”, dvs man får söka efter kruligheten.
Vi hoppas att ni gillar den lika mycket som vi gör!